Kategorie
Bez kategorii

Zaciski hamulcowe regeneracja. Na czym polega i jak wygląda?

Sprawny układ hamulcowy zapewnia zarówno kierowcom, jak i pasażerom bezpieczne poruszanie się po drodze. Regularny przegląd układu i kontrola jego części składowych (w tym zacisków hamulcowych) skutecznie przedłuża żywotność pojazdu. 

Kluczową rolę w zapewnieniu kierowcy, jak i pasażerom pojazdu bezpieczeństwa na drodze odgrywa układ hamulcowy. W zależności o warunków panujących na drodze, stylu jazdy, jak i wieku pojazdu zaciski hamulcowe, klocki i tarcze hamulcowe wymagają regularnej kontroli. Zaleca się, by ich kontrola odbywała się przynajmniej raz na pół roku przy wymianie opon (z letnich na zimowe i na odwrót) najlepiej w doświadczonym i sprawdzonym serwisie takim jak serwis samochodów ciężarowych Brje. 

Budowa układu hamulcowego

Poza zaciskami hamulcowymi, którym poświęcony jest dzisiejszy artykuł, na układ hamulcowy składają się również:

 -pompa hamulcowa

Pompa zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, a także ciśnienie płynu hamulcowego.

-wspomaganie hamulców 

Z kolei układ wspomagania hamulców poprzez zmniejszenie siły nacisku na pedał hamulca jednocześnie zwiększa skuteczność hamowania. 

-przewody i węże hamulcowe 

Przewody i węże hamulcowe z kolei odpowiadają za przenoszenie pod ciśnieniem płynu z pompy hamulcowej do zespołów hamulcowych. Wykonane są z mieszanek i wielowarstwowej gumy, a także dwuściennej stali. 

-zespoły hamulców tarczowych

Na ich skład wchodzą klocki hamulcowe, tarcze, osprzęt montażowy i zaciski hamulcowe. Te z kolei składają się z: gumowej osłony i śruby prowadnicy, tłoczka, a także korpusu i śruby mocującej. 

Zużycie zacisków hamulcowych – jak rozpoznać? 

O ile zużycie zacisków hamulcowych można zdiagnozować poprzez ich kontrolę, nie mniej jednak są pewne objawy, które mogą świadczyć o awarii układu hamulcowego, w tym zacisków hamulcowych. 

Należą do nich:

-ściąganie auta w jedną stronę;

-zmniejszona siła hamowania;

-wyciek płynu hamulcowego;

-blokowanie hamulców; 

-nierównomierne zużycie klocków hamulcowych; 

-miękki pedał hamulca; 

-smród palących się chemikaliów

Regeneracja zacisków hamulcowych – na czym polega? 

Proces odbudowy i regeneracji zacisków odbywa się w kilku krokach. Aby regeneracja przyniosła jak najlepsze efekty warto powierzyć ją w ręce specjalistów, jakich można znaleźć w doświadczonym serwisie takim jak serwis samochodów ciężarowych.

1.Odkręcanie zacisków hamulcowych

To bardzo ważny etap, w którym zaczynamy od blokady tylnych kół, poluzowania nakrętek mocujących koła i ustawieniu pojazdu na podnośniku. Po odpowiednim zabezpieczeniu pojazdu rozpoczynamy proces demontażu zacisków zaczynając od odkręcenia śruby odpowietrzającej. 

Teraz kolej na zdjęcie przykręconego bezpośrednio do odlewu zacisku elastycznego, a następnie odkręcenie zacisków hamulcowych.

2.Czyszczenie zacisków hamulcowych

Przy użyciu gorącej wody z mydłem należy oczyścić zaciski hamulcowe. Dzięki temu część zostanie oczyszczona z materiałów ściernych, starego płynu hamulcowego, a także osadu i brudu. Część (jeszcze przed rozebraniem na poszczególne elementy) można poddać piaskowaniu. 

3.Diagnoza stanu technicznego

Kolejny etap to diagnoza stanu technicznego zacisków poprzez sprawdzenie jego poszczególnych elementów w tym: stanu prowadnic, odpowietrzników, gumowych osłonek i tłoczków.

W przypadku ich zużycia lub uszkodzenia element należy wymienić na nowy. 

4.Malowanie zacisków hamulcowych

Do malowania zacisków warto użyć przeznaczonych do tego farb i lakierów odpornych na działanie wysokich temperatur.

5.Odpowietrzenie układu hamulcowego

Przed odpowietrzeniem układu należy założyć oczyszczony zacisk, a następnie dokręcić go z zachowaniem właściwego momentu obrotowego. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *