Układ kierowniczy, to niewątpliwie jeden z najważniejszych mechanizmów pojazdu. Zapewnia nie tylko bezpieczną i komfortową jazdę, ale sprawia również, że samochód porusza się dokładnie tak, jak powinien. Jeśli zastanawiasz się, jak jest zbudowany układ kierowniczy i jakie usterki najczęściej w nim występują, zapraszamy do lektury.
Niemal każdy z elementów układu kierowniczego odgrywa istotną rolę w prawidłowej jeździe i prawidłowych manewrach pojazdu. Zbudowany między innymi z mechanizmu zwrotniczego, przekładni kierowniczej czy czujnika kąta skrętu układ kierowniczy pojazdu niezwykle często narażony jest na liczne awarie. Stąd niezwykle ważną jest jego odpowiednia konserwacja i kontrola.
Układ kierowniczy budowa
W zależności od typu układu kierowniczego, poza jego podstawowymi częściami, takimi jak mechanizm zwrotniczy, kolumna kierownicy i przekładnia kierownicza (maglownica, czyli zębatkowa przekładnia), mogą pojawić się również dodatkowe elementy.
W przypadku układu ze wspomaganiem będą to:
-pompa wspomagania,
-sterownik wspomagania,
-silnik wspomagania,
-zębnik.
Kolumna kierownicy
Ten dwuczęściowy wał łączy kierownicę z przekładnią. Kolumna skonstruowana jest w taki sposób, aby podczas ewentualnego zderzenia natychmiast złożyć się chroniąc kierowcę przed zranieniem.
Przekładnia
Ta centralna część układu kierowniczego w zależności od typu pojazdu może mieć postać przekładni zębatkowej, przekładni globoidalnej, ślimakowej lub śrubowo-kulkowej.
Mechanizm zwrotniczy
Mechanizm zwrotniczy z kolei łączy przekładnię z kołami. Jego zakończenie stanowią drążki i końcówki drążka, które podczas skrętu pojazdu przenoszą manewr na koła powodując ich skręt w kierunku zgodnym z ruchem kierownicy.
Układ kierowniczy najczęstsze awarie
Ze względu na niewłaściwą eksploatację, stałe narażenie na uszkodzenia i ciągłą pracę, układ kierowniczy narażony jest na liczne awarie.
Wśród najczęstszych usterek występujących w działaniu układu kierowniczego i jego elementów należy wymienić:
-awarię układu wspomagania (m.in. uszkodzenie pompy, awaria paska odpowiadającego za przekazanie siły),
– luz na kierownicy (spowodowany najczęściej wyrobionym drążkiem lub jego końcówkami),
-awaria maglownicy (spowodowana w szczególności zatarciem poprzez kontakt z piaskiem lub wodą lub wyciekiem z obudowy maglownica).
Układ kierowniczy jak rozpoznać awarię?
W sytuacji, kiedy auto odmawia posłuszeństwa, oczywistym jest, że za zaistniałą sytuację odpowiada awaria.
Niepokojącymi sygnałami świadczącymi o możliwej awarii układu kierowniczego pojazdu świadczyć mogą również:
-luz na kołach,
-blokada kolumny kierowniczej,
-ciężkie skręcanie kół,
-dźwięki przy ruchu kierownicą.
-samoistne skręcanie pojazdu.
Układ kierowniczy jak wygląda naprawa?
Choć niektóre elementy układu kierowniczego można naprawić samodzielnie, nie mniej warto pamiętać, że po każdej naprawie w obrębie układu kierowniczego warto podjechać do sprawdzonego punktu, jakim jest serwis samochodów ciężarowych na ustawienie zbieżności kół.