Kategorien
Bez kategorii

Układ kierowniczy. Budowa i najczęstsze usterki

Układ kierowniczy, to niewątpliwie jeden z najważniejszych mechanizmów pojazdu. Zapewnia nie tylko bezpieczną i komfortową jazdę, ale sprawia również, że samochód porusza się dokładnie tak, jak powinien. Jeśli zastanawiasz się, jak jest zbudowany układ kierowniczy i jakie usterki najczęściej w nim występują, zapraszamy do lektury. 

Niemal każdy z elementów układu kierowniczego odgrywa istotną rolę w prawidłowej jeździe i prawidłowych manewrach pojazdu. Zbudowany między innymi z mechanizmu zwrotniczego, przekładni kierowniczej czy czujnika kąta skrętu układ kierowniczy pojazdu niezwykle często narażony jest na liczne awarie. Stąd niezwykle ważną jest jego odpowiednia konserwacja i kontrola. 

Układ kierowniczy budowa

W zależności od typu układu kierowniczego, poza jego podstawowymi częściami, takimi jak mechanizm zwrotniczy, kolumna kierownicy i przekładnia kierownicza (maglownica, czyli zębatkowa przekładnia), mogą pojawić się również dodatkowe elementy. 

W przypadku układu ze wspomaganiem będą to:

-pompa wspomagania,

-sterownik wspomagania, 

-silnik wspomagania,

-zębnik. 

Kolumna kierownicy

Ten dwuczęściowy wał łączy kierownicę z przekładnią. Kolumna skonstruowana jest w taki sposób, aby podczas ewentualnego zderzenia natychmiast złożyć się chroniąc kierowcę przed zranieniem. 

Przekładnia

Ta centralna część układu kierowniczego w zależności od typu pojazdu może mieć postać przekładni zębatkowej, przekładni globoidalnej, ślimakowej lub śrubowo-kulkowej.

Mechanizm zwrotniczy

Mechanizm zwrotniczy z kolei łączy przekładnię z kołami. Jego zakończenie stanowią drążki i końcówki drążka, które podczas skrętu pojazdu przenoszą manewr na koła powodując ich skręt w kierunku zgodnym z ruchem kierownicy.

Układ kierowniczy najczęstsze awarie

Ze względu na niewłaściwą eksploatację, stałe narażenie na uszkodzenia i ciągłą pracę, układ kierowniczy narażony jest na liczne awarie. 

Wśród najczęstszych usterek występujących w działaniu układu kierowniczego i jego elementów należy wymienić:

-awarię układu wspomagania (m.in. uszkodzenie pompy, awaria paska odpowiadającego za przekazanie siły), 

– luz na kierownicy (spowodowany najczęściej wyrobionym drążkiem lub jego końcówkami), 

-awaria maglownicy (spowodowana w szczególności zatarciem poprzez kontakt z piaskiem lub wodą lub wyciekiem z obudowy maglownica). 

Układ kierowniczy jak rozpoznać awarię? 

W sytuacji, kiedy auto odmawia posłuszeństwa, oczywistym jest, że za zaistniałą sytuację odpowiada awaria. 

Niepokojącymi sygnałami świadczącymi o możliwej awarii układu kierowniczego pojazdu świadczyć mogą również:

-luz na kołach,

-blokada kolumny kierowniczej, 

-ciężkie skręcanie kół, 

-dźwięki przy ruchu kierownicą.

-samoistne skręcanie pojazdu. 

Układ kierowniczy jak wygląda naprawa? 

Choć niektóre elementy układu kierowniczego można naprawić samodzielnie, nie mniej warto pamiętać, że po każdej naprawie w obrębie układu kierowniczego warto podjechać do sprawdzonego punktu, jakim jest serwis samochodów ciężarowych na ustawienie zbieżności kół. 

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.