Sprawny układ hamulcowy zapewnia zarówno kierowcom, jak i pasażerom bezpieczne poruszanie się po drodze. Regularny przegląd układu i kontrola jego części składowych (w tym zacisków hamulcowych) skutecznie przedłuża żywotność pojazdu.
Kluczową rolę w zapewnieniu kierowcy, jak i pasażerom pojazdu bezpieczeństwa na drodze odgrywa układ hamulcowy. W zależności o warunków panujących na drodze, stylu jazdy, jak i wieku pojazdu zaciski hamulcowe, klocki i tarcze hamulcowe wymagają regularnej kontroli. Zaleca się, by ich kontrola odbywała się przynajmniej raz na pół roku przy wymianie opon (z letnich na zimowe i na odwrót) najlepiej w doświadczonym i sprawdzonym serwisie takim jak serwis samochodów ciężarowych Brje.
Budowa układu hamulcowego
Poza zaciskami hamulcowymi, którym poświęcony jest dzisiejszy artykuł, na układ hamulcowy składają się również:
-pompa hamulcowa
Pompa zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, a także ciśnienie płynu hamulcowego.
-wspomaganie hamulców
Z kolei układ wspomagania hamulców poprzez zmniejszenie siły nacisku na pedał hamulca jednocześnie zwiększa skuteczność hamowania.
-przewody i węże hamulcowe
Przewody i węże hamulcowe z kolei odpowiadają za przenoszenie pod ciśnieniem płynu z pompy hamulcowej do zespołów hamulcowych. Wykonane są z mieszanek i wielowarstwowej gumy, a także dwuściennej stali.
-zespoły hamulców tarczowych
Na ich skład wchodzą klocki hamulcowe, tarcze, osprzęt montażowy i zaciski hamulcowe. Te z kolei składają się z: gumowej osłony i śruby prowadnicy, tłoczka, a także korpusu i śruby mocującej.
Zużycie zacisków hamulcowych – jak rozpoznać?
O ile zużycie zacisków hamulcowych można zdiagnozować poprzez ich kontrolę, nie mniej jednak są pewne objawy, które mogą świadczyć o awarii układu hamulcowego, w tym zacisków hamulcowych.
Należą do nich:
-ściąganie auta w jedną stronę;
-zmniejszona siła hamowania;
-wyciek płynu hamulcowego;
-blokowanie hamulców;
-nierównomierne zużycie klocków hamulcowych;
-miękki pedał hamulca;
-smród palących się chemikaliów
Regeneracja zacisków hamulcowych – na czym polega?
Proces odbudowy i regeneracji zacisków odbywa się w kilku krokach. Aby regeneracja przyniosła jak najlepsze efekty warto powierzyć ją w ręce specjalistów, jakich można znaleźć w doświadczonym serwisie takim jak serwis samochodów ciężarowych.
1.Odkręcanie zacisków hamulcowych
To bardzo ważny etap, w którym zaczynamy od blokady tylnych kół, poluzowania nakrętek mocujących koła i ustawieniu pojazdu na podnośniku. Po odpowiednim zabezpieczeniu pojazdu rozpoczynamy proces demontażu zacisków zaczynając od odkręcenia śruby odpowietrzającej.
Teraz kolej na zdjęcie przykręconego bezpośrednio do odlewu zacisku elastycznego, a następnie odkręcenie zacisków hamulcowych.
2.Czyszczenie zacisków hamulcowych
Przy użyciu gorącej wody z mydłem należy oczyścić zaciski hamulcowe. Dzięki temu część zostanie oczyszczona z materiałów ściernych, starego płynu hamulcowego, a także osadu i brudu. Część (jeszcze przed rozebraniem na poszczególne elementy) można poddać piaskowaniu.
3.Diagnoza stanu technicznego
Kolejny etap to diagnoza stanu technicznego zacisków poprzez sprawdzenie jego poszczególnych elementów w tym: stanu prowadnic, odpowietrzników, gumowych osłonek i tłoczków.
W przypadku ich zużycia lub uszkodzenia element należy wymienić na nowy.
4.Malowanie zacisków hamulcowych
Do malowania zacisków warto użyć przeznaczonych do tego farb i lakierów odpornych na działanie wysokich temperatur.
5.Odpowietrzenie układu hamulcowego
Przed odpowietrzeniem układu należy założyć oczyszczony zacisk, a następnie dokręcić go z zachowaniem właściwego momentu obrotowego.