Kategorien
Bez kategorii

Budowa i funkcje sprzęgła od skrzyni biegów

Wybór odpowiedniego sprzęgła do skrzyni biegów, to niezwykle ważna kwestia. Odpowiednio dobrana przez serwis samochodów ciężarowych część umożliwia przeniesienie wytwarzanego przez silnik napędu do skrzyni biegów, zapewniając kierowcy płynną jazdę. 

Ze względu na ogromne znaczenie, jakie ma dla płynnego poruszania się po drodze zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych sprzęgło do skrzyni biegów, ważne jest, by w jego wyborze i montażu korzystać z pomocy doświadczonego serwisu. Zanim jednak opowiemy o tym, jakie rodzaje sprzęgła występują, warto poznać kilka podstawowych faktów na temat budowy i funkcji, jakie pełni ta istotna część w pojazdach. 

Sprzęgło od skrzyni biegów czym jest? 

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czym jest sprzęgło od skrzyni biegów, odpowiadamy. To najprościej mówiąc mechanizm służącym do przeniesienia napędu z silnika do skrzyni biegów. 

A mówiąc bardziej technicznym językiem, sprzęgło jest odpowiedzialne za rozłączanie i sprzęganie silnika (a dokładniej mówiąc jego wału korbowego) z układem napędowym pojazdu. Następnie sprzęgło przekazuje moment obrotowy na wałek wejściowy skrzyni biegów skąd ten przenoszony jest na koła pojazdu. 

Jaką rolę i funkcję pełni w pojazdach sprzęgło do skrzyni biegów? 

Główną i podstawową funkcją sprzęgła, jak już wspomnieliśmy wcześniej, jest przekazywanie napędu z silnika do układu napędowego pojazdu. Dzięki temu ten może bez szarpnięć płynnie ruszyć z miejsca. Ponadto sprzęgło umożliwia płynne przełączanie przełożeń w skrzyni biegów.

Do pozostałych funkcji sprzęgła należą :

-tłumienie drgań obrotowych generowanych  przez silnik,

-zabezpieczenie zarówno skrzyni biegów, jak i innych przekładni przed przeciążeniami, 

-umożliwienie kierowcy płynnego zatrzymania pojazdu. 

Sprzęgła do skrzyni biegów jakie są rodzaje? 

Obecnie pojazdy zarówno ciężarowe, jak i osobowe posiadają:

-sprzęgła suche jednotarczowe, 

-sprzęgła suche dwutarczowe,

-sprzęgła hydrokinetyczne, 

-sprzęgła mokre. 

Sprzęgła suche jednotarczowe

Ten rodzaj sprzęgła wykorzystywany jest najczęściej w skrzyniach manualnych, jak również (w nielicznych przypadkach) skrzyniach biegów elektrohydraulicznych i elektropneumatycznych.

Tego rodzaju sprzęgła składają się z:

-koła zamachowego, 

-tarczy sprzęgła, 

-docisku sprzęgła, 

-układu sterującego załączaniem i wyłączaniem sprzęgła. 

Sprzęgła dwutarczowe

Z kolei sprzęgła dwutarczowe stosowane są podczas radykalnego tuningu. W tym przypadku mają prowadzić do zwiększenia mocy silnika. 

Tego rodzaju sprzęgła montowane są również w napędach zbudowanych z dwóch równoległych skrzyń biegów znajdujących się w jednej obudowie. 

Takie rozwiązanie prowadzi do zdwojenia powierzchni ciernej tarczy, a co za tym idzie, do zwiększenia przenoszonego momentu obrotowego. 

Sprzęgła hydrokinetyczne 

Z kolei sprzęgło hydrokinetyczne stosowane jest w samochodach zarówno osobowych i ciężarowych z automatyczną skrzynią biegów. 

Sprzęgło hydrokinetyczne zbudowane jest z:

-połączonych ze sobą we wspólnej obudowie pompy i turbiny, 

-wirnika pompy (odpowiedzialnego za przemianę energii mechanicznej wytwarzanej przez silnik w energię kinetyczną). 

Z racji, że sprzęgło od skrzyni biegów pełni w pojeździe niezwykle ważną funkcję, ważne jest, aby było regularnie kontrolowane i sprawdzane przez wykwalifikowany i doświadczony serwis samochodów ciężarowych, takich jak serwis samochodów ciężarowych Gorzów Wielkopolski. 

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.